Back to All Events

Workshop de técnicas de composição contemporânea para órgão por Cláudio de Pina

  • O'culto da Ajuda 25 Travessa Zebras Lisboa, Lisboa, 1300 Portugal (map)

Workshop de técnicas de composição contemporânea para órgão por Cláudio de Pina

Primeira sessão, dia 12 de Novembro, das 11h às 13h no O’culto da Ajuda (Travessa das Zebras).

Segunda sessão, Igreja Paroquial da N.ª Sr.ª da Ajuda (Largo da Boa-Hora) das 14h30 às 16h.

INSCRIÇÕES ATRAVÉS DO EMAIL:  cursos@misomusic.com

IN ENGLISH

Neste workshop vamos demonstrar que o órgão de tubos pode ser um instrumento muito versátil e criativo. Vamos apresentar como escrever música contemporânea para órgão, com as suas vertentes mais experimentais e vanguardistas, desde técnicas, notação e funcionalidades deste instrumento. Vamos incluir todo o tipo de órgãos, numa abordagem geral, desde os históricos aos modernos, mas com especial atenção ao órgão histórico português, um instrumento com um enorme potencial que ainda é pouco explorado para criar música moderna e inovadora. O workshop será dividido em duas sessões. Uma expositiva e outra demonstrativa.

            Na primeira sessão serão abordadas a nomenclatura, registos, mecanismos e outras funcionalidades do órgão. Assim como um estado da arte do modernismo neste instrumento. Apresentaremos os compositores que iniciaram a era de experimentação e inovação no órgão, nomeadamente; Hambraeus, Ligeti, Kagel, Xenakis e Cage, citando alguns. Apresentaremos as metodologias composicionais que estes compositores usaram para criar outras  sonoridades e que mecanismos e interacções os definiram e diferenciaram. Como conclusão, será apresentada uma padronização de técnicas expandidas, sua notação e interpretação.

            Numa segunda sessão, demonstraremos in loco todas as sonoridades e técnicas apresentadas na primeira sessão. O local escolhido será o órgão histórico da Paroquial da Ajuda, construído em 1782 por Ant.º Xavier Machado e Cerveira.

 

Bibliografia:

Anderson, S. C. (Ed.) (2012) Twentieth-Century Organ Music. New York, Routledge.

Blackburn, A. (2011) The Pipe organ and Real-time digital signal processing. (Doctoral diss.)     Melbourne, Griffith University.

Collins, G. (1980) Avant-garde techniques in the organ works of Györgi Ligeti, a lecture recital. (Doctoral diss.) Texas, North Texas State University.

Gjerde, L. (2013) “The forbidden organ concert”: Egil Hovland’s Elementa pro Organo in context.         (Doctoral diss.) New York, Eastman School of Music.

Ligeti, G. (1966) Bemerkungen zu meiner orgelstück “Volumina”. Melos, Berlin 

———. (1976) (W. Aylesworth, trans.) What does the composer of our time expect of the organ, Northwestern Library, Illinois (original work published ca. 1970)

———. (2010) Neuf Essais sur la Musique (C. Fourcassié, trans.) Géneve, Éditions Contrechamps.

———. (2013) L’Atelier du Compositeur (C. Fourcassié, trans.) Géneve, Editions Contrechamps.

Werner, J. (1978) The Contribution of Bengt Hambraeus to the development of a New Organ Music.        Ontario, University of Western Ontario.

Consulta:

O órgão da Ajuda (2019):

https://www.claudiodepina.com/organ.html

Notation for organ Extended Techniques (2022): https://www.tenor-conference.org/proceedings.html

 

Biografia:

Cláudio de Pina é artista sonoro, compositor, investigador e organista. Titular do órgão histórico na Paroquial da Ajuda. Investigador integrado no Grupo de Investigação de Música Contemporânea (GIMC/CESEM). Actualmente é candidato a Doutoramento e investigador FCT. Detém um Diploma de Estudos Avançados em Artes Musicais (FCSH/ESML) na área de música contemporânea para órgão. Mestre em Artes Musicais, com distinção no quadro de Honra, Melhor Mestre 2018 (FCSH).  Estudou no Instituto Gregoriano de Lisboa, Hot Jazz Clube e Eng. Física (FC/UL).

O seu trabalho académico e artístico já foi premiado, editado e publicado internacionalmente em eventos como; Arte no Tempo, Aveiro Síntese, Binaural Nodar, ENIM, Festival DME, Festival Zeppelin, Ikklectic, MA/IN, MUSLAB, Lisboa Incomum, L’Espace du Son, NCMM, Perspectivas Sonoras, Radiophrenia, TENOR, e World Listening Project. As suas obras acusmáticas foram editadas nas colectâneas MA/IN 2019 e Métamorphoses 2020, finalista nesses concursos de composição. Publicou em 2020, Asteroeidēs, música para órgão e electrónica e Palimpsestus, música acusmática. Lançou em 2022, Avant-garde Organ, edição crítica de obras vanguardistas em órgão histórico Português, com o apoio da Fundação GDA, CESEM e Ministério da Cultura e publicado por 9musas, com crítica favorável na Ípsilon (Público) e internacionalmente nas revistas The Wire e Scherzo. Em 2023 lançou Aether Ventus, publicado por Blumlein Records, com órgão histórico, theremin e sintetizadores modulares. Concretizou o centenário de György Ligeti em Maio de 2023 no Nova Contemporary Music Meetinge no Museu Nacional da Música. Concretizou oito horas de música de órgão de John Cage pelo seu 111.º aniversário no Museu Nacional da Música.

Workshop on Contemporary Composition Techniques for Organ

First session, on November 12th, from 11:00 AM to 1:00 PM at O’culto da Ajuda (Travessa das Zebras). Second session, at the Paroquial da N.ª Sr.ª da Ajuda Church (Largo da Boa-Hora), from 2:30 PM to 4:00 PM.

REGISTRATION THROUGH EMAIL: cursos@misomusic.com

In this workshop, we will demonstrate that the pipe organ can be a highly versatile and creative instrument. We will explore how to compose contemporary music for the organ, including its more experimental and avant-garde aspects, covering techniques, notation, and the functionalities of this instrument. We will encompass various types of organs, with a general approach, from historical to modern instruments, but with a special focus on the historical Portuguese organ, an instrument with tremendous potential that is still relatively unexplored in the realm of creating modern and innovative music. The workshop will be divided into two sessions: one explanatory and one demonstrative.

In the first session, we will delve into the nomenclature, registers, mechanisms, and other features of the organ. We will also provide an overview of modernism in this instrument, highlighting composers who initiated the era of experimentation and innovation in organ music, including Hambraeus, Ligeti, Kagel, Xenakis, and Cage, among others. We will discuss the compositional methodologies employed by these composers to create unique sounds and the mechanisms and interactions that defined and distinguished their work. As a conclusion, we will present a standardization of expanded techniques, their notation, and interpretation.

In the second session, we will demonstrate on-site all the sounds and techniques introduced in the first session. The chosen location will be the historical organ at Paroquial da Ajuda, constructed in 1782 by Ant.º Xavier Machado and Cerveira.

First session on November 12th, from 11:00 AM to 1:00 PM at O’culto da Ajuda (Travessa das Zebras).

Second session at the Paroquial da N.ª Sr.ª da Ajuda Church (Largo da Boa-Hora) from 2:30 PM to 4:00 PM.

Bibliography:

Anderson, S. C. (Ed.) (2012) Twentieth-Century Organ Music. New York, Routledge.

Blackburn, A. (2011) The Pipe Organ and Real-time Digital Signal Processing. (Doctoral diss.) Melbourne, Griffith University.

Collins, G. (1980) Avant-garde Techniques in the Organ Works of Györgi Ligeti, a Lecture Recital. (Doctoral diss.) Texas, North Texas State University.

Gjerde, L. (2013) "The Forbidden Organ Concert": Egil Hovland's Elementa pro Organo in Context. (Doctoral diss.) New York, Eastman School of Music.

Ligeti, G. (1966) Remarks on My Organ Piece "Volumina." Melos, Berlin.

———. (1976) (W. Aylesworth, trans.) What Does the Composer of Our Time Expect of the Organ, Northwestern Library, Illinois (original work published ca. 1970).

———. (2010) Neuf Essais sur la Musique (C. Fourcassié, trans.) Geneva, Éditions Contrechamps.

———. (2013) L’Atelier du Compositeur (C. Fourcassié, trans.) Geneva, Editions Contrechamps.

Werner, J. (1978) The Contribution of Bengt Hambraeus to the Development of New Organ Music. Ontario, University of Western Ontario.

References:

The Ajuda Organ (2019): https://www.claudiodepina.com/organ.html

Notation for Organ Extended Techniques (2022): https://www.tenor-conference.org/proceedings.html

Biography:

Cláudio de Pina is a sound artist, composer, researcher, and organist. He holds the position of organist on the historical organ at Paroquial da Ajuda. He is an integrated researcher in the Contemporary Music Research Group (GIMC/CESEM). Currently, he is a Ph.D. candidate and FCT researcher. He holds an Advanced Studies Diploma in Musical Arts (FCSH/ESML) in the field of contemporary organ music. He earned his Master's degree in Musical Arts with distinction and was recognized as the Best Master in 2018 (FCSH). He studied at the Gregorian Institute of Lisbon, Hot Jazz Clube, and Engineering Physics (FC/UL).

His academic and artistic work has received awards and international recognition, with publications and performances at events such as Arte no Tempo, Aveiro Síntese, Binaural Nodar, ENIM, Festival DME, Festival Zeppelin, Ikklectic, MA/IN, MUSLAB, Lisboa Incomum, L'Espace du Son, NCMM, Perspectivas Sonoras, Radiophrenia, TENOR, and the World Listening Project. His acousmatic works were featured in the MA/IN 2019 and Métamorphoses 2020 collections, where they were finalists in composition competitions. In 2020, he released "Asteroeidēs," music for organ and electronics, and "Palimpsestus," acousmatic music. In 2022, he published "Avant-garde Organ," a critical edition of avant-garde works for historical Portuguese organ, with support from the Fundação GDA, CESEM, and the Ministry of Culture, and it was published by 9musas, receiving favorable reviews in Ípsilon (Público) and internationally in The Wire and Scherzo magazines. In 2023, he released "Aether Ventus," published by Blumlein Records, featuring historical organ, theremin, and modular synthesizers. He celebrated György Ligeti's centenary in May 2023 at the Nova Contemporary Music Meeting and the Museu Nacional da Música. He also performed eight hours of John Cage's organ music for his 111th birthday at the Museu Nacional da Música.